Hjemmekontor - fem tips for bedre kommunikasjon
Koronakrisen har sendt hundretusener norske arbeidstakere inn i en ny tilværelse med hjemmekontor. Her er fem tips til hvordan virksomheten kan sikre effektiv og god fjernkommunikasjon.
Koronakrisen har sendt hundretusener norske arbeidstakere inn i en ny tilværelse med hjemmekontor. Her er fem tips til hvordan virksomheten kan sikre effektiv og god fjernkommunikasjon.
Skoler, barnehager og svært mange arbeidsplasser er stengt til minst over påske. Leverandørene av digitale samhandlingsløsninger opplever enorm stor pågang, og norske IT-bedrifter jobber på spreng for å sette opp sikre og effektive hjemmeløsninger. Samtidig har de fleste arbeidstakere og ledere liten erfaring med en jobbhverdag der all kontakt foregår digitalt.
BI-professor Sut I Wong, og leder for avdelingen for kommunikasjon og kultur på BI, Gillian Warner-Søderholm, har utført en studie rundt effektene av hjemmekontor. Studien viser at hjemmekontor kan ha positive effekter i krisetider, for eksempel ved at det gir arbeidstaker en følelse av normalitet, og at virksomheten kan finne nye og kanskje bedre arbeidsformer.
Studien peker også på faktorer som er avgjørende for hjemmekontor-suksess. Det er leders ansvar å sørge for gode møteplasser, gode samarbeidsformer og god kommunikasjonsflyt i virksomheten. I en krisesituasjon er dette viktigere enn noen gang, men det er også avgjørende at medarbeiderene er med på å skape gode kommunikasjonskanaler og rutiner hjemmefra.
Her er Wong og Warner-Søderholms tips for bedre fjernkommunikasjon: