Omstilling - trussel eller mulighet
Omstilling har blitt en del av hverdagen til mange bedrifter. 9. mars arrangerer vi seminar om omstilling.
Omstilling har blitt en del av hverdagen til mange bedrifter. 9. mars arrangerer vi seminar om omstilling.
En som vet mye om dette er organisasjonspsykolog Audun Bredrup Petersen som fremhever tre hovedutfordringer i en omstillingsprosess:
For å lykkes må utfordringene over bli håndtert på en god måte. Samtidig må man opprettholde fokus på den daglige driften av virksomheten mens endringene gjennomføres. Det er viktig at ansatte og ledere ser at ønsket effekter av omstillingen blir realisert. I en omstillingsprosess er det nødvendig og naturlig at de overtallige får mye oppmerksomhet. Da må man passe på at en av konsekvensene av dette ikke blir at de som skal bygge organisasjonen videre blir oversett, sier Petersen.
For å sikre resultatene er holdningen ledere og medarbeidere har til selve endringen viktig. Endringen skal ikke være et mål i seg selv, men et verktøy for å oppnå virksomhetens mål. Vi er også opptatt av å måle effekten av en omstilling på arbeidsglede, jobbengasjement og tilknytning til organisasjonen. Om ansatte opplever en negativ utvikling her, kan det fort medføre at den forventete økonomiske innsparingen blir borte.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss? Du er anonym med mindre du oppgir din e-postadresse slik at vi kan kontakte deg.