Fakta om Opera Software:

Nettleseren Opera utviklet av selskapet Opera Software har mer enn 230 millioner brukere over hele verden fordelt på mobiltelefoner, datamaskiner, TV og andre Internett-enheter. Selskapet som startet som et forskningsprosjekt i Telenor i 1994 med to ansatte, har i dag mer enn 750 ansatte fordelt på 16 kontorer rundt om i verden. Opera Software er kjent for sitt internasjonale miljø, med mer enn 55 nasjonaliteter representert ved hovedkontoret i Oslo.

Hva er din ledelsesfilosofi?

Jeg jobber sammen med utrolige dyktige mennesker, og det er min viktigste oppgave å legge til rette for at alle skal kunne yte sitt beste. Jeg liker å se på meg selv som en spillende trener. Det er blant annet derfor jeg er så opptatt av at lederne i Opera skal være så faglig dyktige at de også fungerer som spillende trenere for sine team. I en internasjonal høyteknologisk organisasjon som Opera er fagkunnskap viktig. Det inngir respekt og gjør det lettere å være en god leder for sitt team å ha en solid faglig ballast. Samtidig er det veldig motiverende for en medarbeider å ha en dyktig og kompetent sjef.

Jeg liker å sparre med de jeg jobber sammen med, og jeg tror ikke på den store og eneste løsningen. Oftest kommer den beste løsningen på et problem i samarbeid med andre. Jeg setter også stor pris på medarbeidere som kommer med nye innspill og forslag til løsninger. Det er derfor vi har en flat struktur og lite byråkrati på Opera - det skal alltid være rom for nye ideer, og det skal være kort vei fra idé til handling.

Det er utrolig hva vi kan få til sammen når vi tør å tenke stort og strekke oss litt lenger. Jeg er privilegert som kan jobbe med et så dyktig og internasjonalt team. Vi utfordrer hverandre hver dag til å tenke at ingenting er umulig. 

Kan du gi et eksempel på når du har lyktes?

Da jeg som 23-åring valgte å dra til Russland for å bygge opp Lego tidlig på 90-tallet, var det mange innenfor Lego-systemet som ristet på hodet over at jeg valgte å følge eventyret heller enn en trygg karrierevei. Mot alle odds fikk vi kjempesuksess i Russland, og alt det jeg lærte der har jeg hatt utrolig stort utbytte av senere. For meg har det vært viktigere å søke utfordringer enn å gå en opplagt karrierevei. I Opera får jeg begge deler.

Kan du gi et eksempel på noe du ikke fikk til?

Jeg er mer opptatt av at vi må tørre å tenke stort og gjøre ting. Vi skal ikke være så redde for å gjøre noen feil av og til. Det er alltid de tingene vi ikke fikk gjort som vi ender opp med å angre på. På Opera er det ikke noen unnskyldning å si at vi skulle gjort noe i fjor. Vi må gjøre det nå.

Har du et forbilde som leder?

Hvis jeg skal nevne et forbilde, så må det være min første sjef. Da jeg var ferdig med studiene, var det matematikk og statistikk jeg var god på. Jeg visste ingenting om salg, men det lærte jeg av ham. Han trodde på meg og tilbød meg jobb. Han lærte meg alt han kunne om salg: distribusjon, forretningsutvikling og kommersielt salg i sin helhet. Sammen var vi et utrolig godt team, og han lærte meg hvor viktig det var å kunne faget i dybden for å være en god leder. Han er fortsatt inspirerende og dyktig - i dag jobber han faktisk for Opera og er ansvarlig for salgsarbeidet vårt i blant annet Russland.

Kontaktperson Hege Guttormsen

hege.guttormsen@abelia.no

+47 943 66 094